Thursday, August 4, 2011

HARVARD BUSINESS SCHOOL CASE METHOD (HBS) DLM PENDIDIKAN MATEMATIK

Salah satu pendekatan P&P yg bertambah popular khasnya di peringkat pengajian tinggi terutama di USA dan kini meluas juga ke Malaysia adalah penggunaan konsep atau pendekatan P&P menggunakan kaedah kes HBS yg merentas kurikulum dan tidak terhad seperti selama ini kpd bidang ekonomi, perniagaan dan undang undang shj.

Kaedah ini juga sesuai digunakan dlm bidang pendidikan matematik disemua peringkat pengajian kerana matematik melibatkan pelbagai bentuk penyelesaian masalah, ada yg berbentuk sama ada masalah sebenar (actual/real problems - actual case) yg berlaku dlm kehidupan seharian (mudah atau kompleks) iaitu dlm konteks sebenar spr dlm perniagaan, kejuruteraan dsb atau pun masalah yg direka dan berbentuk latihan yg bertujuan untuk membina kemahiran pelajar menyelesaikan masalah dlm tajuk tajuk tertentu (artificial /simulated problems - simulated case) spr dlm algebra, geometri, kalkulus dsb.

Disamping membolehkan pelajar menguasai isi kandungan secara bersepadu ( sebab sesuatu masalah biasanya melibatkan beberapa konsep matematik sekali gus) pelajar juga dapat belajar
kemahiran berfikir aras tinggi iaitu mereka perlu membuat analisis masalah ( dikenali sbg case analysis) yg melibatkan daya imaginasi dan spekulatif atau inkuiri pelajar.

Format HBS ini terdiri dari 4 bhg atau aktiviti utama (ie four-part HBS format) iaitu flashpoint, background, situation dan flashpoint reprise.

( the flashpoint section opens the case,catches your attention, foreshadows the problem. The background section provides the contextual information; situation section describes the problem and the flashpoint reprise returns you to the starting point of the case so that you can begin your work/solve problem).






No comments:

Post a Comment