Sunday, September 11, 2011

EPISTEMOLOGICAL, SOCIAL AND ETHICAL ISSUES IN SCIENCE AND TECHNOLOGY

Synopsis : This course is intended to enhance students' understanding of epistemological, social and ethical issues in science and technology and its relation to education.

Brief history (including various definition of science) and philosophy of science and technology will be discussed .

Students will be required to discuss critically the social and ethical implications of the advancement of science and technology to the society and their effects on the environment.

The relationships between science, technology and society (STS) and the role of education will be highlighted.


Introduction:

Philosophy can be generally defined as a study of the nature of being and thinking, and more specifically of the human experience in four main areas:

1. Logic - the study of formal structure of arguments and reasoning

2. Metaphysics - the study of nature of being and reality - the theory of reality

3. Epistemology - the theory of knowledge (TOK) - study the origin,validity and limitation of knowledge

4. Ethics (axiology) - the study of moral/ethical issues (good, right, beauty, values, etc) and

Epistemology ( from Greek word episteme means knowledge, logos - the study) is a branch of philosophy (love of wisdom)
that inquires about the sources/origin of human knowledge (eg science - physics, chemistry,biology, mathematics; arts- geography, history, economics, politics, psychology, etc), the role of experience and reasoning in generating knowledge (rationalistic and empiricistic), the changing forms of knowledge that arise from new conceptualizations, its potential and possible limits, and to what extent it can be certain ( exact) or only probable, the question meaning and truth, the question of validity, objectivity, subjectivity, and scepticism/confident doubter/the theory of doubt etc.







Thursday, August 4, 2011

HARVARD BUSINESS SCHOOL CASE METHOD (HBS) DLM PENDIDIKAN MATEMATIK

Salah satu pendekatan P&P yg bertambah popular khasnya di peringkat pengajian tinggi terutama di USA dan kini meluas juga ke Malaysia adalah penggunaan konsep atau pendekatan P&P menggunakan kaedah kes HBS yg merentas kurikulum dan tidak terhad seperti selama ini kpd bidang ekonomi, perniagaan dan undang undang shj.

Kaedah ini juga sesuai digunakan dlm bidang pendidikan matematik disemua peringkat pengajian kerana matematik melibatkan pelbagai bentuk penyelesaian masalah, ada yg berbentuk sama ada masalah sebenar (actual/real problems - actual case) yg berlaku dlm kehidupan seharian (mudah atau kompleks) iaitu dlm konteks sebenar spr dlm perniagaan, kejuruteraan dsb atau pun masalah yg direka dan berbentuk latihan yg bertujuan untuk membina kemahiran pelajar menyelesaikan masalah dlm tajuk tajuk tertentu (artificial /simulated problems - simulated case) spr dlm algebra, geometri, kalkulus dsb.

Disamping membolehkan pelajar menguasai isi kandungan secara bersepadu ( sebab sesuatu masalah biasanya melibatkan beberapa konsep matematik sekali gus) pelajar juga dapat belajar
kemahiran berfikir aras tinggi iaitu mereka perlu membuat analisis masalah ( dikenali sbg case analysis) yg melibatkan daya imaginasi dan spekulatif atau inkuiri pelajar.

Format HBS ini terdiri dari 4 bhg atau aktiviti utama (ie four-part HBS format) iaitu flashpoint, background, situation dan flashpoint reprise.

( the flashpoint section opens the case,catches your attention, foreshadows the problem. The background section provides the contextual information; situation section describes the problem and the flashpoint reprise returns you to the starting point of the case so that you can begin your work/solve problem).






Tuesday, August 2, 2011

PENTINGNYA MEMAHAMI EPISTEMOLOGI DLM PENYELIDIKAN

Setelah sekian lama menyelia dan memeriksa projek sarjana muda, disertasi sarjana dan tesis PhD serta beberapa kali menjadi pemeriksa luar tesis PhD bidang pendidikan matematik di USM, saya mendapati antara kesukaran dan kelemahan utama pelajar pada semua peringkat adalah mereka kurang memahami kepentingan epistemologi ilmu (roots of knowledge) yg mendasari kajian atau penyelidikan masing masing (ie epistemology of research).

Oleh sebab itu universiti universiti khususnya di negara maju mewajibkan pelajar disemua peringkat mengambil kursus ilmu falsafah mengikut kesesuaian bidang pengajian masing masing yg boleh membantu pelajar memulakan penyelidikan dgn asas yg betul.

Untuk memulakan sebarang penyelidikan, rata ratanya pelajar lebih berfikir tentang data yg hendak dikutip dan biasanya mereka tidak menghadapi banyak masalah dalam proses mengumpul data dari pelbagai sumber yg diperlukan.

Tetapi kemudiannya disedari bahawa masalah sebenarnya ialah untuk menentukan apakah maklumat/konsep/ilmu yg diwakili oleh data berkenaan (ie the kind of knowledge it represents or what knowledge that the research presupposes ?).

Dengan pemahaman yg baik mengenai espitemologi ilmu tersebut, pelajar akan mempunyai asas yg kukuh untuk mengkonsepsikan masalah kajian dan membentuk pernyataan masalah (problem statement/research questions), membina kerangka teori kajian, menentukan objektif kajian dan seterusnya merangka metodologi kajian untuk mengutip data yg diperlukan serta menganalisis data berkenaan bagi menjawab persoalan persoalan kajian yg telah ditentukan.

Dengan demikian saya mencadangkan agar pelajar, sebelum memulakan projek penyelidikan hendaklah berusaha bersungguh sungguh memahami epistemologi ilmu bidang pengajian masing terlebih dahulu.








Monday, July 25, 2011

ZADUD-DUAT: Contact Me

ZADUD-DUAT: Contact Me

KERTAS KERJA PERSIDANGAN

Pelajar Ph.D saya Ilfi Norman telah berjaya menulis kertas kerja dgn baik dan diterima untuk pembentangan diperingkat antarabangsa di International Seminar and the Fourth National Conference on Mathematics Education bertemakan Building the Nation Character through Humanistic Mathematics Education pada 21-23 Julai 2011 di Yogyakarta State University, Indonesia.

Kertas kerja hasil penyelidikan beliau dibawah seliaan saya bertajuk "Secondary School Students' Abilities Through Problem Posing Activities" telah membuka dimensi baru terhadap aspek pengutaraan masalah dalam pendidikan matematik bersesuaian dgn konsep baru iaitu problem posing: beyond problem solving yg telah ditekan dlm pendidikan matematik diseluruh dunia khasnya oleh negara negara maju. Ini bererti tidak cukup difokuskan kpd kemahiran menyelasaikan masalah shj tetapi hendaklah dilanjutkan lagi kepada kemahiran yg lebih kreatif iaitu problem posing yg akan melibatkan kemahiran inquiri, diskoveri dan metakognitif pelajar.

Aspek ini sepatutnya mendapat perhatian serious dlm sistem pendidikan kita di Malaysia.


Monday, July 18, 2011

ASSESSOR TRAINING FOR PROGRAMME ACCREDITATION (COPPA)

Pada 14-16 julai 2011 saya berpeluang menghadiri bengkel diatas bertempat di Hotel Armada, Petaling Jaya bersama lebih kurang 50 pensyarah dari pelbagai IPTA sebagai persediaan untuk menjadi panel penilai program pengajian dalam bidang bidang yang ditentukan mengikut pengkhususan masing masing nanti.

Bengkel ini sangat penting untuk mendapat kata sepakat di kalangan penilai mengenai kaedah penilaian program terbaik seperti mana yang disyorkan oleh para penilai kanan dan diselaraskan oleh pihak penganjur iaitu Malaysian Qualifications Authority (MQA), MOHE, yg bertanggungjawab mengenai isu kualiti program dan akreditasi ijazah yang dikeluarkan oleh IPTA tempatan.

Sekembali dari bengkel ini saya menyedari bahawa tanggungjawab sebagai penilai ini sangatlah berat kerana sebarang keputusan yg dibuat oleh para panel akan memberi kesan langsung terhadap kelayakan pengakreditasiaan sesuatu program/ijazah yg menentukan pula urusan pengiktirafan ijazah oleh pihak berwajib khasnya JPA dan seterusnya menentukan peluang pekerjaan para graduan program pengajian berkenaan.

Walaubagaimana pun kita percaya semua Higher Education Providers (HEP), khasnya universiti, adalah suatu badan yg bertanggangjawab dan sedar tentang keperluan menyediakan program pengajian yg berkualiti tinggi berdasarkan kriteria yg telah ditetapkan dan mereka sedia menyedari implikasi kualiti program berkenaan terhadap peluang pekerjaan siswazah yg mereka lahirkan.

Thursday, July 7, 2011

MQA AUDIT CHECKLIST

QUALITY ASSURANCE (QA) AUDIT CHECKLIST

AREA 1 : Vision,mission,educational goals and learning outcomes (eg involvement of stakeholders,intensity of involvement, feedback for improvement, OBE implementation etc)

AREA 2 : Curriculum design and delivery (eg representation/ involvement of stakeholders, T&L methods, benchmarking, PEO and PO etc)

AREA 3 : Assessment of students (eg process/ methods, soft skills, application of data for improvement etc)

AREA 4 : Student selection and support services (eg criteria, quality of students, academic support, students activities/development programmes, health, sports and recreation, counselling accommodation, etc)

AREA 5: Academic staff (eg qualification and experiences, development/training plan, workload, teacher-student ratio, mentoring system, succession plan etc)

AREA 6: Educational resources ( eg infrastucture(physical), library, teaching aids, ICT facilities (hotspots, e-learning etc), resource centre, labs, etc)

AREA 7 : Programme monitoring and review (eg monitoring procedures, involvement of stakeholders, utilisation of monitoring findings for programme review etc)

AREA 8 : Leadership, governance and administration (eg structure of governance, appraisal system, best practices, non-academic/supporting staff, security and safety, QMS (eg ISO, TQM, 5S etc), internal and external assessors/advisors, satisfaction indexs (on facilities, by students, staff ans employers), employability, awards and recognitions etc)

AREA 9 : Continual quality improvement (CQI) (eg inculcation of quality culture, CQI of all areas above, implementation of programme review etc)