Friday, May 18, 2012

ETHICAL ISSUES IN SCIENCE AND TECHNOLOGY

Introduction :

The meaning of ethics -  related to main concepts such as good, right, values, obligation, freedom, rationality and choice  (generally amount the same thing as morality of people - the difference is not always clear)

Various kinds of ethics - eg medical ethics, legal ethics, business ethics, political ethics, social ethics,  
                                      science, engineering and technological ethics, computer/ICT ethics etc.

Science, engineering and technological ethics : 2 dimensions

Ethics in science, engineering and technology - refer to the practices of scientist,engineers and technologists  
                                                                      eg honesty, integrity

Ethics of science, engineering and technology - refer to the relation/impact/contribution of scientists,            
                                                                        engineers
                                                                        and technologists  to the society
                                                                        ie improving quality of life, productivity (agricultural,
                                                                        manufacturing etc),
                                                                        economic growth, services  etc
                                                                        - health, safety, environment, green technology, sustainability
                                                                        /re-cyclying etc

Ethical issues and dilemmas/controversial issues related to the development of science and technology
(some examples)

1. risks and benefits - a question of balance? eg drugs, nuclear energy,chemicals etc
2. economic (eg industrial development) - air pollution, water pollution, hazardous wastes etc
3. ICT development - information safety, privacy, piracy etc
4. social issues - poor and rich, availability, rural and urban, exploitation etc
5. political issues - under developed and developed countries-  globalization, military, war etc
6. natural resources (fossil resources eg oil, gas, coal ) - present consumption and future needs (vis- a- vis population growth).
                                                                         












Tuesday, May 15, 2012

KEMAHIRAN BERFIKIR KRITIS DAN KREATIF (KBKK) DLM MATEMATIK

Pemikiran kritis adalah kebolehan seseorang untuk menganalisis, mentafsir dan menilai sesuatu hujah dgn mendalam, terperinci dan objektif. Antara contohnya spr mencirikan, membanding dan membeza, kebaikan dan keburukan (pros and cons), mengelas/mengkategori/ menyusun/mengumpul, menganalisis idea/konsep, menentukan hubungan antara bahagian - keseluruhan (parts  - whole), menerangkan sebab dan musabab (cause and effect), meneliti/menyiasat andaian/premis, menilai ketepatan, keaslian, kejituan, kebenaran, kesahihan/kebolehpercayaan/kemunasabahan sumber/hujah/definisi/hukum/prinsip/teorem/kesimpulan
/generalisasi/inferens/jawapan dsb - beri contoh contoh dlm matematik.

Ciri paling utama pemikir kritis adalah reaktif ( falsafah - matematik sbg suatu penemuan - mathematics is discovered)


Pemikiran kreatif adalah kebolehan seseorang untuk menjana, membina atau mencipta idea baru/pelbagai/asli, mengembangkan, mensintesis/menggabung/mencantum/menginterasi idea idea sedia ada, menghubungkait/mencari perhubungan/perkaitan antara pembolehubah, membuat hipotesis/inferens/generalisasi, merekabentuk/mereka cipta, inovatif (adapt and modify), imaginatif, mencari kaedah alternatif dlm penyelesaian masalah dan memindahkan pengetahuan dan kemahiran dlm konteks baharu. - beri contoh contoh dlm matematik.

Ciri paling utama pemikir kreatif adalah proaktif (falsafah- matematik sbg sesuatu penciptaan- mathematics is created)

Kedua dua kemahiran kritis dan kreatif diperlukan untuk membuat keputusan dan menyelesaikan masalah.

Membuat keputusan dan menyelesaikan masalah - spr memilih kaedah penyelesaian masalah terbaik drp beberapa alternatif setelah menimbangkan/menilai/menganalisis dgn teliti sebelum membuat pilihan terbaik
kekuatan dan kelemahan sesuatu kaedah.

Bincangkan bagaimana anda dapat meningkatkan kemahiran berfikir kritis dan kreatif ini dlm proses
pengajaran dan pembelajaran matematik di bilik darjah.